Mokymasis visą gyvenimą bendruomenėje: Radviliškio ir Pakruojo specialistų patirtis Gdanske
2025 m. birželio 9–11 dienomis Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro direktorė Rima Juozapavičienė ir Radviliškio suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo skyriaus vedėja Rita Vaigauskienė, metodininkės Gailutė Toleikienė, Eligija Zoltnerienė, metodininkė-projektų koordinatorė Živilė Laurutienė, karjeros specialistė Reda Bubliauskienė dalyvavo išskirtiniame „Erasmus+“ projekto mobilume, skirtame gilintis į suaugusiųjų švietimo vietos bendruomenėje temą.
Gdansko patirtis – įkvėpimas ateities veiklai
Kartu su Gdansko nevyriausybinės organizacijos „Fundacja NOVA“ vadove Joanna Wozniczka-Sulka įspūdingame Europos solidarumo centro pastate, įsikūrusiame Gdanske, Radviliškio ir Pakruojo specialistai gilinosi į temą „Bendruomenės centras – švietimas vietos bendruomenėje“. Visas tris mokymosi dienas NOVA vadovė dalijosi savo ir kitų organizacijų patirtimi ir metodais, vykdant projektus vietos bendruomenei.
Aplankytos trys šioje srityje Gdanske dirbančios organizacijos: „Fundacja NOVA“, „Club Cafe Albert“ ir „Inkubator Sąsiedzkiej Energii“. Kiekviena jų atskleidė skirtingus bendruomeninio mokymosi aspektus ir unikalius, būtent to rajono, kuriame yra įsikūrę, gyventojams skirtus praktinius sprendimus.
Visos trys organizacijos dirba su gyventojais, siūlo jiems įvairiausių veiklų: nuo paprasčiausių pasisėdėjimų prie arbatos iki mankštos atvirose erdvėse, teatro užsiėmimų, rankdarbių, meno terapijos užsiėmimų, bendruomenės sodų kūrimo. Tokios veiklos telkia vietos bendruomenę, leidžia juos vieniems kitus geriau pažinti, įgalina juos padėti vieni kitiems, kai tos pagalbos prireikia.
Ką reiškia mokymasis bendruomenėje?
Bendruomenių susibūrimo poreikis egzistuoja nuo seno – žmonės visada rinkdavosi turguose, parkuose, ieškodami bendravimo ir mokymosi galimybių. Šiuolaikinis bendruomenės mokymasis apima:
- Mokymąsi pagal hobius ir naujų pomėgių atradimą.Tai suteikia galimybę žmonėms atrasti naują aistrą ar pašaukimą, kuris gali keisti gyvenimo kokybę.
- Mokymąsi iš bendraamžių patirties. Taižinios, ateinančios iš realių gyvenimo situacijų ir išbandytų sprendimų.
- Darbo įgūdžių tobulinimą. Tai praktinių kompetencijų ugdymas, kuris padeda prisitaikyti prie kintančių darbo rinkos reikalavimų.
- Bendravimą ir laiko leidimą kartu.Tai socialinių ryšių stiprinimas, kuris ypač svarbus šiuolaikiniame individualizuotame pasaulyje.
- Iššūkius ir naujų dalykų išbandymą. Tai suteikia galimybę išeiti iš komforto zonos saugioje aplinkoje.
- Tarpusavio pagalbą ir paramą. Tai bendruomenės narių solidarumas kasdienėse situacijose.
Įvertinus Gdanske įsikūrusių organizacijų veiklas ir patirtį atskleisti keturi pagrindiniai bendruomeninio mokymosi tikslai:
Integracija – skirtingų socialinių grupių suvienijimas bendroms veikloms.
Švietimas – žinių ir įgūdžių perdavimas neformalioje aplinkoje.
Sportas – fizinio aktyvumo skatinimas kaip sveikatingumo ir bendruomeniškumo pagrindas.
Socialinė parama – pagalbos tinklo kūrimas pažeidžiamoms visuomenės grupėms, gyvenančioms bendruomenėje.
Konkreti patirtis formuoja ateities planus
Grįžę iš „Erasmus+“ programos kursų, specialistai parvežė ne tik įkvėpimo, bet ir konkrečių idėjų, kurios padės stiprinti organizacijų veiklą ir didinti poveikį bendruomenei.
Deja, bet ne visos visuomenės grupės tiek Radviliškyje, tiek Pakruojyje, sulaukia pakankamai dėmesio, pvz., dirbantys gyventojai, kurie dažnai neturi laiko dalyvauti įprastinėse veiklose, motinos, auginančios mažamečius vaikus, kurios dažnai patiria socialinę izoliaciją, žemas pajamas gaunantys asmenys bei kitos socialiai pažeidžiamos visuomenės grupės. Naujos paslaugos organizacijose turi būti formuojamos atsižvelgiant į realius bendruomenės poreikius.
Gdanske įsikūrę bendruomenių namai ir klubai padeda užpildyti įvairius dokumentus žmonėms, kuriems sunku tai padaryti patiems, turi labdaros dalinimo punktą, kuris labai reikalingas mažiau pasiturintiems bendruomenės nariams. Teikiama trumpalaikė vaikų priežiūra motinoms, kurios neturi galimybių gauti pagalbos, leidžia joms dalyvauti mokymosi veiklose ar atlikti svarbius reikalus. Pagalba atliekant buities darbus, pavyzdžiui, drabužių taisymas, ne tik sprendžia praktinius poreikius, bet ir stiprina bendruomeniškumo jausmą. Konsultacijos kasdieniais gyvenimo klausimais padeda žmonėms spręsti problemas, su kuriomis jie susiduria kasdienybėje.
Tiek Radviliškyje, tiek Pakruojyje planuojama plėsti veiklų spektrą: organizuoti teminius pasivaikščiojimus ir diskusijas, kurie sujungs fizinį aktyvumą su intelektualiniu tobulėjimu. Galbūt atsiras kino mėgėjų klubas, kuriame vyksiančios filmų peržiūros ir aptarimai taps nauja bendruomeninio dialogo forma, leidžiančia gilintis į svarbias socialines temas. Kaip galimybė plėsti veiklas ir formuoti naujus bendruomenių būrelius svarstoma kurti konkrečių interesų klubus, pvz. bridžo mėgėjų, stalo žaidimų mėgėjų ir pan. Tai pagerintų socialinį bendravimą ir būtų pramoga visoms amžiaus grupėms.
Gdansko patirtis atskleidė stiprios bendruomenės formulę: žmonės telkiasi ten, kur yra charizmatiški darbuotojai, jauki aplinka ir įdomios veiklos. Ši formulė – pagrindas planuojant tolesnę veiklą. Svarbu ne tik turėti gerus ketinimus, bet ir mokėti juos įgyvendinti patraukliai ir profesionaliai.
„Erasmus+“ programos projekto mobilumo patirtis Gdanske – tvarus pagrindas ilgalaikei plėtrai ir bendruomenės stiprinimui, nes suteikė ne tik teorinių žinių apie bendruomenių švietimą, bet ir praktinių įrankių kasdienei veiklai. Svarbiausia – kartu kurti stipresnę, išsilavinusią ir solidarią bendruomenę, kurioje kiekvienas žmogus suras savo vietą ir galimybę augti.Šis mobilumas įgyvendintas vykdant „Erasmus+“ programos projektą Nr. 2024-1-LT01-KA121-ADU-000205728
Radviliškio r. sav. ŠSPC SJNUS informacija ir nuotraukos