Italijoje – apie juvelyrikos paslaptis ir socialinę įtrauktį

2024 m. spalio 1–4 dienomis 14 Radviliškio, Joniškio ir Pakruojo įstaigų darbuotojų ir besimokančiųjų penkias dienas lankėsi Italijoje, Rodi Garganico miestelyje, kuriame gilinosi į juvelyrikos paslaptis, įgijo tvarios kūrybos įgūdžių, domėjosi socialinės įtraukties ir įgalinimo tema suaugusiųjų mokymosi kontekste.

Juvelyrika + gamtos dovanos = tvari kūryba

 Grupiniame besimokančiųjų mobilume „Tvari kūryba: natūralių medžiagų panaudojimas kuriant juvelyrikos gaminius“  (“Sustainable Creation: using natural materials to create jewellry“) dalyvavo devynios moterys: Radviliškio r.  ŠSPC SJNUS keramikos paslapčių besimokančios radviliškietės ir jų vadovė, Joniškio r. švietimo centro ir Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centrų TAU narės. Programos dalyvės turėjo unikalią galimybę susipažinti su žymiu italų menininku, juvelyru, dizaineriu, skulptoriumi ir mokytoju Silvestro Regina ir jo dirbtuvėse jo paties vadovaujamos gilino žinias apie tvarią juvelyriką. Jos, besimokydamos dirbti su įvairiomis natūraliomis medžiagomis: brangakmeniais, kriauklėmis ir mediena, susipažino su Italijos kultūra ir tradicijomis, įgijo praktinių įgūdžių, kaip naudoti juvelyrikos įrankius ir technikas, išbandė brangakmenių pjovimo ir montavimo technikas, mokėsi dirbti su kriauklėmis ir mediena ir kūrė unikalius papuošalus, taikydamos naujai įgytas žinias. Programa ne tik suteikė dalyviams vertingų techninių įgūdžių, bet ir skatino kūrybiškumą, tarpkultūrinį bendradarbiavimą bei didesnį sąmoningumą aplinkosaugos klausimais. Programos dalyvės grįžo namo kupinos idėjų ir įkvėpimo kurti tvarią juvelyriką, naudojant gamtos dovanas. Ši programa puikiai atspindi „Erasmus+“ tikslus, skatinančius tarpkultūrinį mokymąsi, profesinį tobulėjimą ir tvarų požiūrį į kūrybą.

Socialinė įtrauktis – žmonių gerovei

 Kursuose „Socialinė įtrauktis ir įgalinimas suaugusiųjų mokymosi kontekste Italijoje“ (“Social inclusion and empowerment in the context of adult learning in Italy“) dalyvavo penkios Radviliškio r.  ŠSPC SJNUS, Joniškio r. Švietimo ir Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centrų, Radviliškio viešosios bibliotekos darbuotojos. Kursai buvo skirti pagyvenusių žmonių socialinei įtraukčiai ir gerovei gerinti, atsižvelgiant į Italijos patirtį.

Kursų dalyvės apsilankė pagyvenusių žmonių, kuriems diagnozuota Alzheimerio liga, dienos centre. Jame teikiamos visos dienos priežiūros, užimtumo ir medicinos paslaugos tiems sergantiesiems, kurie nebegali namie būti vieni ir jiems reikalinga nuolatinė priežiūra. Lietuvės stebėjo, kaip dirba centro darbuotojai, dalyvavo įvairiose veiklose su centro klientais.

Kasdien po truputį prisiliečiant prie Italijos kultūros, visur buvo akcentuojami įtraukties momentai. Italijoje įtrauktis prasideda nuo aplinkos. Keliautojų dėmesį atkreipė bendri tualetai, pritaikyti visiems, nepaisant lyties ar fizinių galimybių. Beveik visuose tualetuose – aukšti, patogūs klozetai, skirti senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims, turintiems judėjimo sutrikimų. Šie, atrodytų, smulkūs infrastruktūros sprendimai liudija apie sistemingą požiūrį į įtrauktį viešosiose erdvėse.

Kasdieniai iššūkiai ir kūrybiškumas – įtraukties įrankiai

 Lankantis S. Giovanni Rotondo Šv.Pijaus vienuolyne, kursų dalyvėms parodytas įtraukties suoliukas: paprastas suoliukas su išpjova viduryje, kur gali sėdėti asmuo su negalia vežimėlyje. Lankydamosi Garganico nacionaliniame parke, kursų dalyvės išbandė kūrybiškumą išlaisvinantį miško terapijos metodą, kurį galima panaudoti bet kurioje vietovėje, panaudojant turimus gamtos ir kitokius išteklius. Miško terapijos metu išlaisvintas kūrybiškumas gali būti panaudotas socialinei įtraukčiai skatinti, suteikiant galimybę įvairių gebėjimų žmonėms išreikšti save per meną.

Inovatyvūs metodai sprendžiant socialines problemas

 Įtraukties grupė išbandė ir Forumo teatro metodą, kuris padeda į iškilusią problemą pažvelgti iš šalies ir naudojamas socialinėms problemoms spręsti. Metodo esmė – iškeliamas klausimas, problema ar situacija, ji suvaidinama žmonių, kurie nėra susiję su aptariama situacija, o vėliau, vadovaujami moderatoriaus, šią situaciją aptaria ją stebėję žmonės ir ieško išeičių, atsakymų ar kelio, kaip išeiti iš vienos ar kitos situacijos radus sprendimą. Šis metodas žadina įsijautimą į kito išgyvenamą situaciją, skatina empatiją. Taikant šį metodą socialinės įtraukties klausimai sprendžiami konstruktyviai, o rezultatai būna net ir šokiruojantys, nes ne visada žmonės gali įsijausti, ką jaučia negalintis pilnavertiškai judėti žmogus, privažiavęs laiptus, ar neregys, kuris nemato meniu atėjęs į restoraną, ar pagyvenęs žmogus, susidūręs su pirmą kartą matomu neįveikiamu elektronikos prietaisu, ir panašiai. Taikant šį metodą, praktiškai skatinamas socialinis aktyvumas, visuomenės sąmoningumas ir ieškoma platesnių socialinės įtraukties galimybių.

Įtrauktis visiems

 Apibendrinant galima teigti, kad visose mobilumo veiklose akcentuotas įtraukties momentas – nuolat kalbėtasi apie galimybę įvairiose srityse įdarbinti specialiųjų poreikių turinčius asmenis.

Ši programa suteikė dalyviams unikalią galimybę pažvelgti į pagyvenusių žmonių socialinės įtraukties klausimus iš skirtingų perspektyvų, įgyti praktinių įgūdžių ir pasidalyti patirtimi su kolegomis. Įgytos žinios ir įgūdžiai padės dalyviams kurti efektyvesnes socialinės įtraukties strategijas savo bendruomenėse ir gerinti pagyvenusių žmonių gyvenimo kokybę.

Abi grupės, tiek juvelyrų, tiek įtraukties, kai kuriose veiklose dalyvavo kartu, o tai tik įrodo, kad skirtingo konteksto žmonės  gali dalyvauti  įvairiose veiklose, o įtrauktis gali būti integruota į kasdienį gyvenimą, darbo aplinką ir kūrybines veiklas. Lietuvos atstovai sugrįžo namo su naujomis idėjomis ir įkvėpimu, kaip šias praktikas pritaikyti savo šalyje, siekiant kurti atviresnę ir įtraukesnę visuomenę.

Šie du mobilumai vykdyti ir finansuoti pagal „Erasmus+“ programos projektą Nr. 2024-1-LT01-KA121-ADU-000205728.

Radviliškio r. sav. ŠSPC SJNUS informacija ir nuotraukos