Mokymasis kitaip ir apie tai, kas stiprina

Jeigu šią savaitę jums tektų lankytis rajono mokyklose ir darželiuose, aptarti ar spręsti sudėtingesnes situacijas  su švietimo įstaigų vadovėmis ar pavaduotojomis, net neabejoju, pastebėtume šį tą įdomaus –   jūsų pašnekovės žvelgs į jus ramybės pilnu žvilgsniu, net ir ne tokios malonios temos neišmuš jų ,,iš veido“. Tiesa, gali būti, kad (jei pokalbis bus ypatingai įtemptas) atsiprašys minutėlei palikdamos jus vieną, o sugrįžusios maloniai ir dėmesingai pratęs pradėtą pašnekesį.

Greičiausiai norite įsitikinti ir būtinai pakalbinsite švietimo lyderes, bet yra ir greitesnis būdas  – paklausti Pakruojo švietimo centro darbuotojų, kas vyksta, iš kur šis  pokytis.  Atsakymas bus visiškai neoriginalus – šie žmonės praeitą savaitgalį, rugsėjo 12-13 dienomis, dalyvavo stovykloje. Nenusivilkite atsaku, geriau pasidomėkite, kaip ir  ko  dalyvavusiosios ten mokėsi.

,,Netradiciniai streso įveikos būdai ir strategijos“. Toks stovyklos pavadinimas. O po juo  –  veiklos, keičiančios ir stiprinančios žmones.

Pirmoji – paskaitos apie emocijų, emocinio streso mechanizmų atpažinimą, emocinės  gerovės stiprinimą. Jei ne lektorė Irma Šerkšnė, Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro PPT psichologė, jos būtų likę sausoku skaidrių komentavimu, vienu kitu klausimu. Buvo kitaip – dalyvės buvo pakviestos valgyti šokoladą, justi jo tekstūrą, skonį, patiriamus pojūčius, kad būtų dabartiniame laike, o ne savo rūpesčiuose ar pirmadienio planuose. Jos tyrinėjo spalvingą emocijų ratą, kad paskui gebėtų apibūdinti savo emociją ne tik ,,laiminga“, bet  turėti dar net  27 papildomus žodžius, leidžiančius geriau suprasti ir kitiems išsakyti  savo jauseną.  Praktiškai patyrė fraktalų piešimo, lipdymo iš modalino naudą nusiraminimui, atliko projekcinius testus (rimta juoko terapija), aptarė  konkrečias situacijas ir konsultavosi, kaip į jas reaguoti, išbandė neigiamų emocijų ,,nuventiliavimo“ pratimus.   Klausėm dalyvių, ar padėjo. Gavom atsakymų: ,,sužinojau, kaip analizuoti savo emocijas – įvardijant tiksliai, išskiriant emocijų atspalvius“, ,,nusiraminimo būdų įvairovė“, ,,yra daug ir įvairių emocijų, ir visos jos kyla dėl mano pačios požiūrio į situaciją; pakeitus požiūrį, galiu pakeisti ir savo reakciją“, ,,visos emocijos geros, naudingos, reikalingos – svarbu gebėti jas atpažinti“.

Kai reklamavome renginį, pažadėjome, kad viena iš jo dalių bus shinrin – yoku   metodikos pristatymas. Numanymas, kad tai bus kažkas, ką verta panaudoti įveikiant emocinį stresą, buvo.  Kas tai yra, kaip tai daroma, ar tikrai veikia buvo galima tik kitos stovyklos veiklos metu – po praktikumo vadovo Rimvydo Tamulaičio ,,kvietimų“. Įvadinis jo kvietimas – susėdus ratu pasidomėti, kas tas shinrin – yoku. Sužinota, kad tai iš Japonijos ateinanti, moksliškai pagrįsta  sveikatinimo metodika, dar kitaip žinoma kaip ,,miško terapija“ ar ,,miško maudynės“.  Tai, kad tai kartu ir menas, dvi dalyvių grupės pajuto po kitų kvietimų, padėjusių  įsileisti mišką į savo kūną ir pasijusti visapusiškai gyvam, užmegzti ryšį su aplinka, kitais ir pačiu savimi. Priimti kvietimai įsižiūrėti į miško spalvas, užsimerkus klausytis į vieną susiliejančių žiogų, paukščių, vėjo, pušimis keliaujančių lietaus lašų  keliamų garsų, uosti pievos ir samanų paklotės kvapus, stebėti ten gyvenančius voriukus ir skruzdes. Ir dar – ieškoti…medžių. Taip, taip,  medžių – saviškių. Pušų, eglių, beržų, su kuriais norėtųsi pakalbėti, išsisakyti. Transformuojanti patirtis, per kurią  ateina suvokimas, kad miške ,,galima pabūti su savimi“, gali ,,nuovargį, stresą atiduoti gamtai“, ,,pasinaudoti visom juslėm nusiraminimui ir atsipalaidavimui“ (dalinuosi citatomis iš dalyvių anketų). Dabar jau galima ir pridurti, kad ir stovyklos vieta buvo parinkta neatsitiktinai – ji vyko ,,Vėžežerio“ stovyklavietėje, įsikūrusioje Kurtuvėnų regioniniame parke.

Antrosios dienos rytas buvo skirtas restartui. Praktikumui, kuriame pristatytas ir išbandytas jogos pratimų (kaip judesio terapijos) rinkinys, mokytasi sąmoningai kvėpuoti, sąmoningai stebėti savo kūną.   Tam, kad   švietimu besirūpinančiosios turėtų įrankį. Nematomą, bet  galingą  – gebėjimą įkrauti ir taip iš naujo  paleisti vidinę emocinio atsparumo programą.  Sakoma, mokomės iš pavyzdžių. Jogos mokytoja Eugenija Zabarskienė, spinduliuojanti ramybę ir tikėjimą tuo, ką daro, tokia ir buvo. Jau vien ko vertas pasiūlymas ir išmokimas pasimėgauti ,,jogišku kavos puodeliu“ (paaiškinu – judesiu ir kvėpavimu paremtas pratimas, veikiantis taip, kaip rytą išgerta kava).

Viena detalė  –  nusifotografavus paskutinei nuotraukai, į akį krito užrašas ant dalyvės Gražinos marškinėlių – ant dešiniojo peties ,,here“, kairiojo  – ,,now“. Manau, kad  daugelis, turėdami anglų kalbos pagrindus, suprantate, kad tie ,,čia“ ir ,,dabar“ – tarsi nesąmoningas apibendrinimas to nusiteikimo, kuris vyravo tų dviejų dienų metu. Tame nusiteikime buvo visko. Nuo tylos iki klegesio,  nuo kuklios šypsenos iki kvatojimosi iš visų plaučių,  nuo  santūrumo iki nuoširdaus paatviravimo.  Nuo dar likusio rūpesčio apie paliktus, laukiančius darbus šešėlio  iki  atsigręžimo, susikoncentravimo į save. Nuo tikėtosi intensyvumo iki prabangaus laiko sau.  ,,Manau, kad tapome laisvesnės, atviresnės, tikresnės viena kitai“, ,,Leido pajusti, kad esu bendruomenės  dalis“, ,,Atpalaidavo, suteikė džiaugsmo“  – taip apie bendryste pastiprintą mokymąsi kalbėjo dalyvės.

Žinom, kad  galėjome apie stovyklą parašyti kitaip. Pateikdami jos tikslą (suteikti ugdymo įstaigų lyderiams praktinių įgūdžių ir metodų, padedančių įveikti emocinį stresą ir gerinti emocinę savijautą pasitelkiant netradicinius metodus), uždavinių įgyvendinimo analizę, anketos atsakymų suvestinę, į klausimus atsakiusiųjų procentus. Paliksime tai ataskaitai.   Norėjosi, kad tiek patikėjusieji idėja, tiek skaitantieji pajustumėte, kad tokią stovyklą organizuoti buvo be galo prasminga. Pakruojo rajone dabar yra daugiau emociškai pastiprintų švietimo lyderių. Daugiau tų, kurie  ,,regi“, geba labiau gilintis  į save, moka, esant reikalui, sau padėti. Tikimės, kad pastebėsite.

Pakruojo švietimo centro metodininkė Rima Leimontienė

Stovyklos dalyvių  nuotraukos

Priemonė finansuojama iš 2025 m. Pakruojo rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos. Pakruojo švietimo centrui buvo skirtas finansavimas veiklai ,,Emocinės sveikatos gerinimo įrankiai švietimo įstaigų lyderiams: netradiciniai streso įveikos būdai ir strategijos“ įgyvendinti.