2022 metais startavęs projektas – Tūkstantmečio mokykla – jau finišo tiesiojoje. Sausio 3 d. gausus būrys rajono pedagogų rinkosi į renginį „Tęsiu. Veikiu. Dalinuosi“ „Žemynos“ progimnazijos salėje, kuriame buvo aptarta, kaip sekasi vykdyti projektą ir pasidalinti patirtimis.
Pirmojoje renginio dalyje jį organizavusio Suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro direktorė Rima Juozapavičienė neslėpė, kad naujuosius 2025-uosius metus švietimiečiai sutinka didžiuodamiesi TŪM projekto įgyvendinimo rezultatais, jo suteiktomis galimybėmis, įgalinusiomis pasirengti naujiems iššūkiams ir naujoms kūrybinėms idėjoms. „Akivaizdžiai pajutome, kad projektas suteikia ilgalaikius pokyčius mumyse ir visoje švietimo bendruomenėje“, – kalbėjo pranešėja, džiaugdamasi ir tuo, kad projekto įgyvendinimo kelyje juos lydi ir palaiko rajono savivaldybė, ką patvirtino ir į renginį atvykę svečiai.
Vicemeras Virginijus Kacilevičius, sveikindamas susirinkusius pedagogus, linkėjo atviro pokalbio, o kalbėdamas apie projekto sėkmę, pastebėjo: „Įvyko ir buvo įgyvendinta daug gražių dalykų. Gal ne viskas keičiasi taip greitai, kaip norisi, bet tvarūs dalykai ne taip greitai padaromi; gi tie padaryti maži pokyčiai netruks pavirsti į didelius. Pagrindinė programos idėja – sumažinti atskirtį tarp rajono mokyklų ir atskirų savivaldybių, tik aklas gali jų nematyti.
Seimo narė Vaida Aleknavičienė – buvusi mokytoja, tad jai suprantami mokytojų darbai ir godos. Neatsitiktinai ši viešnia linkėjo susirinkusiems darbo ir dienos sau taip, kad jaustų malonumą. Kita parlamentarė – Ilona Gelažnikienė – prisiminė, kaip gimė šis projektas, kiek daug darbo į jo sukūrimą įdėjo pedagogų bendruomenė. Iššūkių netrūko, bet pokyčiai džiugina, nes už kiekvieno to pokyčio slypi mokinys, mokytojas, švietimo darbuotojas. „Auginkit kartą, kuri kurs ateitį, kad ir toliau atiduotumėt visą širdį ir sielą šiai kartai, o mes (Seimo narės – aut.) pasistengsime kurti teisės aktus, kurie negadintų gyvenimo nei jums, nei mūsų vaikams“,- kalbėjo I. Gelažnikienė.
Vicemerė Simona Lipskytė pasidžiaugė, kad į savivaldybę atėję vaikai, paklausti, ko jiems mokyklose dar trūksta, atsako, jog turi visko. Vicemerė, kaip ir savivaldybės tarybos narė Vida Remeikienė, linkėjo pedagogams būti atkakliems siekiant iššūkių švietimo sistemoje įgyvendinimo, kasdieninės sėkmės, pakantumo ir tolerancijos.
Švietimo skyriaus vedėja Irena Mažulienė atkreipė dėmesį, jog nuveikta tikrai nemažai. „Labai daug inicijuota įvairiausių veiklų, kuriasi naujos tradicijos, formuojasi nauji įpročiai, daug kas keičiasi ir visa tai – tik mokyklų bendruomenių dėka,“- nuoširdžiai dėkodama renginio organizatoriams sakė vedėja.
Projekto vadovė Jurgita Šarpienė patvirtino, jog savivaldybėse pagal TŪM pirmojo srauto programą atlikta net 88 procentai suplanuotų veiklų. Viešnia iš sostinės prisipažino, jog šis jos darbas – lyg baltoj pūgoj, kaip ir rytinė kelionė į Pakruojį: nieko nesimatė, tačiau viskas gražiai išsirutuliojo. Pagrindinis siekis – duoti tai, ko nori regionai, o ne Vilnius, nenuleidžiant iš viršaus, išsipildė. „Iš pūgos išvažiavom – ir už lango šviečia saulė. Matosi, kad veikėt ir turit už ką sau padėkoti“, vaizdingai reiškė mintis J. Šarpienė.
Tuo tarpu kultūros koordinatorė Jurgita Zigmantė iš pradžių buvo sunerimusi: visi dokumentai tvarkingi, bet nesigirdi apie veiklas. Vėliau džiaugėsi, jog jos kuruojama programa buvo pradėta ir dabar gražiai įgyvendinama. Tad ne vienas iš atliktų sėkmingų darbų pateks į planuojamą leisti gerųjų praktikų leidinį.
Prasidėjus pagrindinei pranešimų daliai, pirmoji kalbėjo Gražina Plungienė, projekto ,,Tūkstantmečio mokyklos I” savivaldybėje koordinatorė. Švietimo skyriaus vyr. specialistė skaidrėmis pristatė komandos keltus tikslus ir kaip sekasi juos įgyvendinti. Netruko paaiškėti, kad pasiekimų rezultatai yra kylantys ir geri, palyginus su kaimyniniais rajonais.
„Kultūros ugdymo galia: nuo žinių prie kūrybos“, – prisistatė Linkuvos gimnazijos komanda: Violeta Gelažienė ir Toma Bubelytė. „Žinios yra raktas, o kūryba – durys, kurias atidarome“,- V. Mačernio žodžiais prabilusios pranešėjos supažindino su kultūrinėmis veiklomis. 75 rajono pedagogai dalyvavo nuotoliniuose medijų raštingumo mokymuose. Kūrybinių dirbtuvių metu mokytojai atlikinėjo įvairius darbus su DaVinci pokyčių programa. Auditorijai buvo pristatyti kūrybiniai darbai. Linkuvos gimnazijoje ir „Žemynos“ progimnazijoje vyksta „Skalvijos“ kino centro edukacijos. Profesionalūs kino edukatoriai aptaria su mokiniais žiūrėtą filmą, tai skatina kritinį mąstymą, ugdo kalbėjimo kompetencijas. Linkuvos gimnazijoje įrengta amfiteatro erdvė po atviru dangumi, joje jau vyko „Poezijos pavasaris“. Visoms šioms veikloms įgyvendinti įsigyta įrangos ir baldų. Taip atsirado kultūrinė-meninė erdvė „Žemynos“ progimnazijoje ir Linkuvos gimnazijoje, vaizdo ir garso įrašų studija Linkuvos gimnazijoje bei radijo taškas „Atžalyno“ gimnazijoje.
Pranešimą „STEAM kasdienybė mokykloje: nuo integruotų veiklų su partneriais iki AI projektinių darbų“ pristatė Vidmina Šostakienė, Pakruojo Atžalyno gimnazijos TŪM projekto koordinatorė Šio ugdymo plano tikslas – kiekvienam mokiniui suteikti galimybę pažinti STEAM, sudaryti sąlygas mokytis ir įgyti praktinių žinių. Jis vykdomas su partneriais: AB „Dolomitas“, MADI dienomis kitų savivaldybių mokyklose, J. Pakalnio menų mokykla, Šiaulių akademijos STEAM laboratorija, UAB „Pakruojo vandentiekis“, Vilniaus TECH (Vilniaus Gedimino technikos universitetas). Kartu su partneriais vyksta integruotos pamokos, tiriamieji darbai, įvairūs projektai. Mokyklų laboratorijose praktiškai įgyvendinamos teorinės žinios. STEAM darbams vykdyti įkurtas ir rajono mokytojų klubas. Mokytojai dalinasi gerąja praktika, idėjomis, organizuoja įvairias veiklas.
Jungtinė „Žemynos“ progimnazijos ir Lygumų pagrindinės mokyklos komanda pristatė „Nepatogius pasakojimus“. Progimnazijos pavaduotoja Aida Stakutienė supažindino, ką veikia mokiniai, kaip ir kam jie atveria savo širdis. Sėkmingo įtraukiojo ugdymo požymiai yra bendruomenės profesinis augimas, ugdymosi poreikį turinčių vaikų kokybiškas ugdymas, saugi ir pritaikyta mokyklos infrastruktūra. Įrengus erdves, dėmesys sutelktas bendruomenės profesiniam rengimui. Tad tiek mokytojai, tiek mokiniai, tiek ir jų tėvai žiūri filmus, skaitomos knygos. Po filmo peržiūros vyksta aptarimai su profesionaliais edukatoriais, rengiami knygų pristatymai. Matytą filmą apžvelgė „Žemynos“ atstovai: Lukas, Santa, Inga, Vilma. Lygumų pagrindinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja Lina Rutkevičienė pristatė įtraukųjį ugdymą negalią turintiems ar kitokiems, sunkiau besimokantiems vaikams mokykloje, ir kaip svarbus jis ne tik šiems vaikams, bet ir aplinkiniams. Vilma Mikeliūnienė ir Gaudrė Averjanova padainavo dainą, kuri tapo mokyklos himnu, peržiūrėjus filmą „Drugelio sparnai“.
Suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro metodininkė Jūratė Morkūnaitė pristatė geriausias praktikas, idėjas, išteklius efektyviai tinklaveikai. Keičiantis informacinėms technologijoms, atsiranda nauja realybė, kurią pedagogai (ir ne tik) privalo pažinti. Progresas reikalauja dalintis žiniomis. Didžiosios rajono mokyklos pagerino savo materialinę bazę, tačiau kad įkurtos naujosios erdvės būtų įveiklintos ir galėtų sėkmingai funkcionuoti, būtina pagalvoti apie jų tolesnį finansavimą. Programuotojų, tinklaveikos grupės dėka sukurta skaitmeninė platforma „Pakruojo rajono tinklaveikos programa“. Buvo apžvelgta, kaip minėtoji programa palengvins mokytojų bei mokinių darbą, kaip tėvai galės matyti situaciją ir galimų popamokinių veiklų pasirinkimą vaikui ugdyti. Nors programėlė jau patalpinta Centro internetiniame puslapyje, bet ji dar nėra galutinė. Galutinai startuoti programa turėtų kovo mėnesį. Netrukus rajono pedagogai bus pakviesti į mokymus, taip pat prašoma dalintis savo patyrimu, taip palengvinant darbus.
Kaip gyvenimas tęsiasi išėjus iš mokyklos, savo patirtimi dalinosi „Atžalyno“ alumnė Eiminta Gelažnikaitė, maisto technologė-mitybos specialistė.
Po pristatymų kabinetuose vyko diskusijos: „Kokia mano asmeninė profesinė vizija. Kaip mokymasis padeda jos siekti?“, „Kaip bendradarbiavimas STEAM veiklų metu keičia ugdymo procesą?“, „(Ne)matomi vaikai: ar mokyklos pasiruošusios išugdyti ateities lyderius?“ ir „Kultūrinis ugdymas visateisis ugdymo proceso dalyvis, vertybių formavimo pagrindas“. Diskusijų metu išsirutuliojo ir išvados. „Buvo daug svarstymų, vis dėlto peršasi išvada, kad kai mokytojas tiki pats savimi, tai ir vaikai juo tikės; jei būsi nuoširdus sau ir kitiems, galėsi tapti lyderiu ir vesti paskui save kitus,“- sakė „Žemynos“ mokytoja Edita Ilgavičienė. Išaiškėjo, jog net 50 proc. rajono abiturientų renkasi gamtos mokslus. Apie STEAM patirtis dalinosi „Atžalyno“ gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Rasa Augustinaitienė. Kultūrinis ugdymas – visateisis ugdymo partneris. Kultūra siejasi su visais mokymais, tikroji įtrauktis galima kai mokykloje gyvuos tikroji kultūra, lyderystė be kultūringo elgesio ir kultūros išvis neįmanoma. „Mokykloje kultūrinis ugdymas yra visa ko esmė, pirma kultūrinis ugdymas, o po to viskas gražiai susidėlioja,“- reziumavo Linkuvos gimnazijos direktorė Daiva Danielienė. „Mylėti gali tik tai, ką pažįsti. Kitokie vaikai nuskenuoja žmogų, prieš juos nepavaidinsi. Tokie vaikai gydo visuomenę. Kuo mažiau etikečių ir kuo daugiau gėrio duosime kitiems, tuo gausime daugiau tikrų lyderių,“- sakė pranešėja LAIMA Žemaičiūnienė.
Švietimo investicijoms skirta 1 500 000 eurų.
Renginį užbaigė R. Juozapavičienės padėkos švietimo centro komandai, „Žemynos“ progimnazijos kolektyvui bei renginį „užviršavusiems“ aktoriams, pasivadinusiems „R. Pelenis ir kolegos“. Akustinis koncertas ir smagus bendravimas labai pritiko prie TŪM refleksijų, kurios neabejotinai paskatino tęsti pradėtus darbus, kad vaikui mokykloje būtu patrauklu, gera ir saugu.
Alma BAJALIENĖ
AUTORĖS nuotr.: buvusio „Atžalyno“ gimnazisto Remigijaus Pelenio (antras iš dešinės) ir jo kolegų aktorių akustinis koncertas nepaliko abejingų f. kolegos
Pranešimo „Nepatogūs pasakojimai…“ komanda f. komanda
Kultūrinio ugdymo žinių pritaikymo galimybes pristatė Linkuvos gimnazijos atstovės: Toma Bubelytė ir Violeta Gelažienė f. kultūrinis
Pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ vadovė Judita Šarpienė f. sarpiene
Tiesos ir idėjos gimsta kalbantis, dalinantis patirtimi f. dialogai
2022 kovo mėnesį buvo patvirtinta darbo grupė ,kuri kūrė šį projektą.
„Tūkstantmečio mokyklų“ programos darbo grupė: 1. Ilona Gelažnikienė – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos direktorė (grupės vadovė); 2. Gražina Plungienė – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vyr. specialistė (grupės koordinatorė); 3. Virginijus Kacilevičius – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos mero pavaduotojas; 4. Kęstutis Malinauskas – Pakruojo rajono savivaldybės tarybos narys; 5. Erika Kižienė – Pakruojo rajono savivaldybės tarybos narė; 6. Lina Mikolaitytė – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos Strateginės plėtros ir statybos skyriaus vedėjo pavaduotoja; 7. Vaida Diliūnienė – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos Strateginės plėtros ir statybos skyriaus vyr. specialistė; 8. Irena Mažulienė – Pakruojo rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėja; 9. Asta Valuntienė – Pakruojo „Atžalyno” gimnazijos direktorė; 10. Rasa Bertulienė – Pakruojo „Atžalyno” gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 11. Rasa Augustinaitienė – Pakruojo „Atžalyno” gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 12. Daiva Danielienė – Linkuvos gimnazijos direktorė; 13. Violeta Gelažienė – Linkuvos gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 14. Vita Vilimienė – Linkuvos gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 15. Darius Ramonas – Pakruojo „Žemynos” progimnazijos direktorius; 16. Aida Stakutienė – Pakruojo „Žemynos” progimnazjos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 17. Modesta Tamašauskienė – Pakruojo „Žemynos” progimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui; 18. Rima Juozapavičienė – Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro direktorė; 19. Asta Pabilionienė – Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro padalinio Pedagoginės psichologinės tarnybos vadovė
V.Kacilevičiaus nuotraukos