Šalies mokyklose vaikai kuria reklamas ar šokdami mokosi chemijos

Kuriami animaciniai serialai, steigiamos reklamos agentūros, per šokį mokomasi chemijos formulių, piešiniais perteikiamas eilėraščio turinys. Tokie netradiciniai mokymosi metodai šiuo metu taikomi beveik 100 Lietuvos mokyklų, kurios dalyvauja programoje “Kūrybinės partnerystės”. Įvairias mokslo disciplinas – biologiją, matematiką, lietuvių kalbą, ekonomiką – jungiantys projektai nepaiso įprastinės pamokos normų ir plečia jos ribas. Projektus mokyklose vykdo įvairių sričių kūrėjai ir profesionalai – aktoriai, žurnalistai, architektai, kino režisieriai, dizaineriai.

Pasak Mildos Laužikaitės, trečius metus vykstančios programos “Kūrybinės partnerystės” vadovės, projektai išjudina nusistovėjusius mokymosi procesus ir siūlo kūrybiškai išnaudoti tiek pamokos laiką, tiek klasės ir mokyklos erdves.

“Mokiniai, mokytojai ir kūrėjai drąsiai eksperimentuoja, kuria, dalinasi patirtimi ir tokiu būdu mokosi. Pavyzdžiui, kartoja istorijos žinias per šokio judesius ar sprendžia fizikos užduotis kurdami filmą. Projektai unikalūs tuo, jog į procesą įtraukiamos kelios mokslo disciplinos. Tokiu būdu siekiama, kad vaikai daugiau sužinotų, savarankiškai mąstytų, nuolat bendradarbiautų, įgytų daugiau praktinės patirties. Visi jų potyriai vėliau aptariami, nes svarbiausia, kad vaikai gerai jaustųsi mokykloje, mokymasis jiems būtų prasmingas ir įdomus užsiėmimas”, – sako M. Laužikaitė.

Lygumų vidurinės mokyklos 10 kl. mokiniai bei mokytojai su entuziazmu dalyvauja integruotose fizikos bei chemijos pamokose, kurių metu atlikinėja bandymus; „Paprasčiausias variklio veikimo principas“, „Skraidantys degtukai“, „Balionas su vandeniu“, Žvakė ir dažytas vanduo“, „Arbatos pakelių „žibintai“, „Baliono pusiausvyra, taip pat su sausu ledu, su skystu azotu, su lazeriais, su soda ir actu ir kt. Mokiniai labai noriai ruošiasi bei dirba tokių pamokų metu, nes jų kūrybiniai gebėjimai būtent pasireiškia kuriant plakatus, ketureilius, dainas ir pristatant savo komandas su jau pačių išbandytais bandymais. 8 klasės mokiniai kartu su mokytojais pirmą kartą susipažino su flashmobais bei jų atlikimo variantais. Mokiniai labai noriai įsijungė į flashmobų kūrimą, temų bei siužetų parinkimą, nes tai lavino jų vaizduotę, bendravimą, bendradarbiavimą, tarpusavio supratimą bei kūrybinių idėjų generavimą. Vienas iš daugelio kurtų flashmobų „Piramidė“ pristatytas mokyklos bendruomenei.

Balsių pagrindinėje mokykloje vykdomi trys kūrybinio mokymo(si) projektai. Septintokai piešia, fotografuoja. Taip patraukliai jie sudominami fizikos mokslu: vedamos integruotos dailės ir fizikos pamokos, fotografuojami fizikiniai reiškiniai, atliekami bandymai. Aštuntokai kuria du kino filmus. Taip jie skatinami analizuoti perskaitytų kūrinių siužetą, istorinį laikotarpį, personažus, jų prototipų ieškoti realiame gyvenime, o kūriniuose – šiuolaikinės problematikos. Didžiausias iššūkis – tai projektas mokytojams ,,Mokytojų klasė“. Užsiėmimų metu mokytojai turi galimybę vienas kitą labiau pažinti, skatinami bendradarbiauti, kelti iššūkius, atrasti savo neišnaudotus kūrybinius resursus, galimybes, kūrybiškumą perkelti į konkretaus dalyko pamokas.

Menotyrininkė Rugilė Žadeikytė sumanė pakeisti vieną iš Širvintų rajono Gelvonų vidurinės mokyklos vietų ir paversti ją mokymosi erdve. Geltonojo mokyklinio autobusiuko stotelėje, kur vaikai praleidžia nemažai laiko, bus sukurtas lauko žaidimas.

“Kad vaikai neliktų šioje vietoje stoviniuoti, sumanėme iš jų pačių gamintų mozaikinių plytelių sudėlioti lauko žaidimą. Plytelėmis bus galima keliauti, tačiau taisykles, kaip jomis judėti, sugalvos patys žaidėjai. Pavyzdžiui, teisingai atsakęs klausimą, turės teisę judėti pirmyn. Šis žaidimas bus puiki edukacinė priemonė ir mokytojams”, – apie sumanymą pasakoja R. Žadeikytė.

Projektas Gelvonų mokykloje įtraukia chemijos, istorijos, geografijos pamokas. Šiuo metu vaikai mokosi apie cheminę spalvų ir medžiagų, kurios bus panaudotos žaidimo gamybai, prigimtį. Vėliau su istorijos mokytoja bus gilinamasi į turtingą žaidimų istoriją. Išvykų metu mokiniai turės galimybę praktiškai išbandyti archajiškas ir šiuolaikines žaidimų formas. O geografijos mokytoja atskleis skirtingus orientavimosi erdvėje būdus ir padės pritaikyti juos kuriant žaidimo struktūrą.

Kitoje mokykloje – Klaipėdos Baltijos gimnazijoje – dvi devintokų klasės įsteigė reklamos agentūras ir pradėjo kurti reklamines kampanijas aukščiausioje Lietuvos futbolo lygoje žaidžiančiai futbolo komandai “Atlantas”. Algirdo Sabaliausko, rinkodaros konsultanto, vieno iš projektą vykdančių kūrėjų, teigimu, projektas gilins ekonomikos, lietuvių kalbos, geografijos ir informacinių technologijų žinias.

“Mokiniai rašys pranešimus spaudai, rengs apklausas, sutartis, mokysis apie regionus, kuriuose populiarus futbolas, ir viešai pristatys savo idėjas bei rezultatus futbolo komandai. Šiuo projektu sieksime paskatinti moksleivius daugiau mokytis, vaikyti jų abejingumą mokslams ir spręsti viešojo kalbėjimo problemą”, – pasakoja A. Sabaliauskas.

Šiuo metu įvairiose Lietuvos mokyklose vykstančiuose „Kūrybinės partnerystės“ projektuose mokiniai mokosi kaligrafijos, gilinasi į ekologišką gyvenimo būdą, kuria įvairias instaliacijas koridoriuose, domisi savo miestelio ir šeimos istorijomis bei legendomis, susipažįsta su šiuolaikine amatininkyste, augina kristalus.

Per trejus metus „Kūrybinių partnerysčių“ programoje jau dalyvavo apie 9 tūkstančiai Lietuvos moksleivių – nuo pirmokų iki dvyliktokų.

Projektą „Kūrybinės partnerystės“ inicijavo Švietimo ir mokslo ministerija, iš dalies remia Europos socialinis fondas, projektą įgyvendina Ugdymo plėtotės centras.

Daugiau informacijos:

Eglė Kriukaitė
„Kūrybinės partnerystės“ regiono kuratorė
El. paštas: [email protected]
Mob. tel.: 8 622 10922
www.kurybinespartnerystes.lt